Har blivit med en skrivmaskin till!

Har blivit med en skrivmaskin till!

Jag vet inte vad det är men jag älskar skrivmaskiner!

Det är något romantiskt över just gamla skrivmaskiner.

I skolan fick vi lära oss skriva på skrivmaskin.

Lärarinnan satte en skärm av kartong över tangentbordet och vi fick lära oss att hitta tangenterna utan att titta.

Svenska lektionerna och att skriva var nummer 1 för mig i skolan. Älskade att skriva berättelser och fantisera. Att skriva har följt mig hela livet, dagböcker, låt texter och idag morgonsidor ”Morningpages” en metod jag lärt av Julia Cameron.

Tycker om att skriva för hand, det händer nåt i mig då som inte händer när jag skriver på min dator.

Jag har fina reservoarpennor i olika modeller och färger och fina pennfodral.

Har en favoritbutik på Hornsgatan Penstore där jag kan gå i timmar och titta på vackra pennor och papper. Lämnar även in mina pennor på service där och dom har lärt mig hur mina pennor ska skötas.

Känner en sorg över att handskrivet börjar försvinna! Unga människor som jag jobbar med kan inte läsa skrivstil. Dom har inte fått lärt sig det. För några år sedan gav jag en personal som skulle sluta en fin penna med hens namn. Hen blev glad men undrade när  den skulle användas?

Skriva kommer väl bli ett hantverk som jag gärna lär ut i framtiden i en gammal stuga på Skansen 😊

Tags: